Hogy menj el nyugodt szívvel nyaralni, ha kisvállalkozásod van?

A kisvállalkozások tulajdonosai számára szinte lehetetlennek tűnhet a nyaralás, az érdemi kikapcsolódás – legalábbis egy olyan helyen biztosan, ahol nem tölthetik az egész időt az okostelefonhoz vagy a számítógéphez kötve. Mert aggódnak, mindenre ránéznének, intézkednének, nem akarnak kimaradni egy pillanatra sem, pláne nem egy vagy két hétre. 

Pihenni azonban mégis kell, mert bizonyított tény, hogy kipihenve aktívabban tudjuk folytatni a munkát, és ez egy kisvállalkozásnak is abszolút érdeke. Itt van néhány tipp, mit tegyél annak érdekében, hogy igazán ki tudj kapcsolni még akkor is, ha úgy érzed, hogy rajtad, és 0-24 órás figyelmeden áll vagy bukik kisvállalkozásod sorsa. 

Mert fogadjunk, úgy gondolod, hogy te aztán nem mehetsz el nyaralni. Vagy ha nyaralni mész mégis, akkor a szállodai szobában laptopozol majd, és végtelen üzleti hívásokat bonyolítasz a strandon vagy egy városnézés közben. Nem vagy egyedül, sokan gondolják még így. Egy tanulmány szerint a kisvállalkozások mindössze 57%-a tervezi mindössze, hogy nyaralni „bátorkodik”. Sőt, egy másik felmérés szerint pedig a kisvállalkozások tulajdonosainak 85%-a elismeri, hogy nyaralás alatt is dolgozik, 60%-uk pedig legalább naponta rákattan valahogy a munkára, akár laptopon vagy a telefonján.

A jó hír az, hogy nincs jó hír. Ugyanis bármennyire szeretnénk azt mondani, hogy nyugodtan kihúzhatod magad az üzletből kisvállalkozóként, amíg egy-hét hétre nyaralsz – nem tudjuk ezt mondani. Ennek az az oka, hogy mi is abba a típusba tartozunk, akik okostelefon és laptop nélkül nem utaznak sehova, még pihenni sem. E két készülék látványa pedig már önmagában hordozza a munkahelyi stresszt. 

Viszont mégis van öröm az ürömben, hiszen meg lehet tanulni minimalizálni a nyaralás alatti munkaidőt. 

Ha olyan ügyfeleid vannak, akik csak veled dolgoznak, és tartanak kapcsolatot személyesen, mondd el nekik, hogy nyaralni mész, így előre tudsz dolgozni, és ők sem fognak terhelni a pihenőidőd alatt. Hidd el, csak megbeszélés kérdése. Persze vannak olyan ügyfelek, akik az utolsó utáni pillanatban is utánad dobnak egy e-mailt, amikor már csomagolsz vagy a reptér felé tartasz, ezért szólj nekik már jó előre, hogy ne érje őket váratlanul. Az ilyen békát pedig nyeld le, küldd el azt az utolsó válaszüzenetet akár a repülőtérről is, jelezve, hogy innentől aztán valóban pihi van – de persze nyugtasd meg őket, hogy pár nap múlva visszatérsz a munkába, és rendelkezésükre állsz. Számolj rá plusz egy napot, hogy újra belerázódj a dolgok folyásába, felvedd a fonalat, átnézd a leveleidet, és így mondj nekik egy megnyugtató határidőt, hogy pl. kereken 7 nap múlva máris mehet minden úgy, ahogy azelőtt. 

Ha tudod, hogy egy héten belül nyaralni mész, ne indíts új projektet, ne kezdj hatalmas munkálatokba, ú weboldalba vagy weboldal újratervezésbe, vagy új hirdetési kampányba, mert nyomasztani fog, hogy nem tudod figyelemmel kísérni. Vagy pedig figyelemmel kíséred, de az megint nem pihenés, ugye. 

Minden új feladat várhat még egy hetet, mielőtt belekezdenél, elvégre biztosan nem szeretnél felmerülő problémákkal foglalkozni akkor, amikor az egész család az autóban ordít, hogy induljatok már felfedezni azt a bizonyos nemzeti parkot. 

Az oké, hogy nem kezdesz új projektbe, és ügyfeleidet is megnyugtatod rövid időn belüli visszatérésedről, de biztos, ami biztos, győződj meg róla, hogy a számítógépeden vagy a telefonodban minden fontos kontakt, telefonszám megvan. Vagy legyenek elérhetőek ezek a telefonszámok akár egy papírcetlin vagy a határidőnaplódban, ha épp valami elektronikus hiba lép fel vagy meghal a teló akksija. A lényeg, hogy bármilyen vészhelyzet esetére bebiztosítsd magad, ha el kell érni egy ügyfelet, gyártót, kollégát. 

Ami még nagyon fontos, hogy mindenképpen készítsd fel és tájékoztasd kollégáidat a szabadságodról, legyen valaki, akinek átadhatod a fontos teendőket. Az ügyfeledet is értesítsd, hogy ki lesz a helyettesed arra a néhány napra. Ha az ügyfeled csak veled szeretne kommunikálni, arra az irányadó lépéseket fentebb már leírtuk. 

Amúgy arra készülj fel, hogy ha valami hiba léphet fel bárhol is, akkor az nyilván akkor fog, amikor te távol vagy. Csőtörés lesz, elromlik a légkondi, valami bibi lesz a weboldaladdal. Legyen egy kollégád, akit a lehető legtöbb eshetőségre fel tudsz készíteni, hogy ne téged kelljen ugrasztania mindenért. 

Miket vegyél sorra? 

  • Például, ha a számítógépek nem indulnak reggel, kit kell hívni. 
  • Mi a teendő, ha az internetkapcsolat rosszalkodik, beleértve a modemet is, mit kell keresni, hogyan kell visszaállítani, és mikor kell, kitől segítséget kérni, ha egyedül nem megy. 
  • Mikor kell felhívni az irodaházban a karbantartásért felelős személyt, és ki az. 
  • Milyen social média, weboldal, blog, stb. belépési kódok vannak, hol találja, aki dolgozik vele. 

Ha pedig szeretnél teljesen nyugodt lenni, hogy minden rendben van a távollétedben, kérd meg kollégáidat, hogy egy nap egyszer, a nap végén írjanak egy összesítőt a helyzetről. Ezt az e-mait 2 perc alatt átfuthatod este, a vacsora után, és a lelked is megnyugszik. Próbálj meg kikapcsolni, pihenj, készülj fel az őszi-téli depis időszakra egy kis naptöltekezéssel, és igyekezz csökkenteni a stresszt azzal, hogy tudatosan kizárod a munkahelyi ügyeket a vakáció alatt.