Az ASMR-nek már többmillió rajongója van a világon. Sokan lazítás, relaxálás céljából rendszeresen néznek is ilyen tartalmú videókat, sőt, vannak, akik fejfájás vagy alvászavar ellen vetik be. Egyre több és több autista gyermek szülője számol be róla, hogy az ASMR videókat érzékszervi stimulációra használják. És vannak olyanok is, akik egyszerűen csak kedvtelésből hallgatják, tapasztalják meg. Reklámokban is előszeretettel fordul elő évek óta, ebben a 2017-es IKEA spotban például perceken keresztül hallgathatjuk, ahogy valaki ágyaz, végigsimítja a takarót, párna felületét, stb.
Rendezvények is születnek már az ASMR köré szerveződve, mindjárt mondunk példát. Egy biztos, nem mindenki képes átélni az ASMR jelenséget, de aki igen, az nagyon kellemes élménynek festi le.
De mi az az ASMR? TE már hallottál róla?
Magyarul lefordítva autonóm szenzoros meridián válasz, ami végülis egy olyan érzés, amely leginkább az ember tarkója körül indul ki, és a gerincen lefelé futva a testet egészen a végtagokig „belebizsergeti”. Ezt az érzést bizonyos hangok váltják ki főleg, valahol egyébként ugyanennek lehet negatív párja, amikor az embert a hideg kirázza mondjuk a táblán a köröm végighúzásától vagy a villa hangjától, amint a tányéron csiszatolnak vele.
A pozitív változatból viszont Youtube-on is számos videót találni, melyben szerepelhet:
- Halk suttogás
- Ropogtatás
- Fésülés
- Nyugtató kézmozdulatok, simogatás hangja
- Köröm kopogtatás, karmolgatás
A macska dorombolás hangja is valahová ide tartozhat, nem? ASMR élményként írják le egyesek például, ha szlájmot dagasztanak, hiszen annak a lányan cuppanó hangja szintén ezt a hatást váltja ki.
Na, de hogyan lehet felhasználni reklámban, illetve konkrétan rendezvények esetén az ASMR-t, és mi kell hozzá?
Először is határozd meg a célod vele
Határozott céllal kell rendelkezned, hogy mit szeretnél elérni az ASMR-rel. Sok cég használja már, mert trendinek gondolja, de nem biztos, hogy a te márkádhoz is hatékonyan illeszthető, konzultálj szakértővel.
Teljes csendben kell ám lenni
Kizárva minden háttérzajt, hiszen csak így működik. Az egyik legkedveltebb ASMR videó egyike, amikor egy sminkecsettel köröznek egy mikrofonon, ennek élvezhetőségéhez azonban valóban minden nem kívánatos zörejt ki kell szűrni. Gondolj csak bele, nem lehet relaxálni, meditálni hatékonyan egy jógaóra végén, ha a kertben közben kutyák ugatnak, ami a jógaterembe hallatszik.
Elég időt kell neki hagyni
Egy jó ASMR videó vagy foglalkozás legalább 15-20 perc hosszúsággal lehet elég hatékony, hogy kiváltsa a megfelelő ingereket, és kellemes kapcsolódásokat az agyban.
Konzultálj szakértővel
Nem, nem biztos, hogy marketing vagy eseményszervező szakemberre van szükséged, hiszen ez speciális terület. Javasoljuk ASMR területére szakosodott szakember felkeresését, hogy valóban hatékonyan használd akár reklámban vagy rendezvénynél.
És mi az a hangfürdő, mint rendezvény?
Igen, létező rendezvény, közösségi összejövetel, amikor különféle anyagú, vastagságú fém edények falát egy speciális ütőeszköz segítségével finoman kocogtatják, miközben a jelenlévők teljesen ellazulva élvezik az ASMR jelenséget. Te próbáltad, tapasztaltad már?
És ha még mindez nem lenne elég, ASMR koncertekről is hallottunk, amelynek keretében egy kellemes hangú előadó finoman, érzékenyre állított mikrofonba beszél, suttog, vagy egyszerűen csak kesztyűs kezével érinti azt, a nézők pedig nyugalomba helyezkedve, hangulatvilágításnál adhatják át magukat a gerinc menti borzongásnak. Sőt, az Egyesült Államokban már ASMR Spa is nyílt, ahol a vendég maga választhatja meg, milyen ASMR stimulációt kér, ecsetes bőrsimit, hanghatásokat, stb.
Sokan vitatják is egyébként, hiszen az ilyen ASMR előadók után akár igazi függőségként rajonghatnak a hallgatók, amivel könnyen elveszíthető a realitás. Ugyanígy cégek nem titkolt szándéka sok esetben, hogy ASMR reklámjukkal valamiféle tudat alatti kötődést érjen el a hirdető a terméke iránt, ami szintén megkérdőjelezi az etikusságot.
Te átéltél már ASMR élményt vagy felhasználtad már eseményben vagy marketingkommunikációdban?